Misforstået ros!

13164395_1045935895501466_6324600465797337305_nVi har desværre en tendens i fitnessverdenen til at rose for noget, der er helt skørt!
 
Vi roser for hvor mange kilo man kan løfte! Vi klapper af hvor mange kilo man har taget og hvor hårdt det har været – og ofte får man skader af præcis det her. Vi har helt glemt, hvad vi er der for!
De fleste af os er der nemlig for at blive flotte(re).
 
Jeg har alle dage sagt, at jeg er ligeglad med hvad jeg løfter, sålænge jeg er flot på stranden. Jeg har derfor ikke gået op i, hvor meget jeg har løftet. 1 fordi jeg er en pige 2 fordi jeg ikke er STYRKELØFTER 3 fordi jeg gerne vil se pæn ud i en bikini – og mit spejl fortæller mig ikke at jeg har løftet 100kg i squat.
 
Jeg har alle dage ikke været så klog, som jeg er nu (og jeg bliver stadig klogere) – men jeg har godt vidst det her med, at det LIGEGYLDIGT HVAD DU LØFTER, hvis den muskel du ØNSKER at bruge, ikke bliver brugt.
 
Jeg har desværre som så mange andre lyttet og lært af mange som LØD TIL at have styr på pisset. De sagde fx at ”Sådan her laver man bænkpress og sådan er det”! Vi mennesker elsker jo ”sådan er det” syndromet. Så kan man læne sig tilbage og hvile hjernen, for sådan er det bare.
 
Men nej – It depence – som Kassem og Ben siger! For det kommer nemlig helt an på, hvordan din krop er sat sammen, hvordan dine led, dit skelet og din struktur i kroppen er sat sammen. En squat, bænkpress eller bicepscurls er ikke det samme for dig som for mig.
 
For vi er alle bygget forskelligt. Så vi kan DESVÆRRE ikke trække et standardprogram hos en Personlig Træner, følge det og så sige ”SÅ” sådan er det. VI er nødt til at gå ind og se på DIG som enkelt individ.
 
MÆRK hvor dine svagheder og styrker er. MÆRK efter hvilke muskler der tager over, i stedet for den muskel du ønsker at bygge op.
Derfor er det idiotisk at stå og råbe ”KOM SÅ – FLOT du har løftet 100kg i bænkpress” af en bodybuilder (ikke en styrkeløfter HUSK DET) som GERNE vil have store kasser – men smadrer sin forsideskuldre og albueled totalt, fordi han bliver rost og anerkendt for at løfte de 100/200 whatever kilo han nu end løfter.
Det er FULDKOMMEN misforstået ros!
 
Du er nødt til at vide, hvorfor du går ned og træner.
 
Hvad er dit mål? Hvilke stærke muskelgrupper har du og hvilke svage? Hvilke vil du gerne arbejde på? Hvilke øvelser kan du mærke og hvilke kan du ikke? Som Ben siger: ”Hvis du ikke kan mærke dine brystmuskler arbejde i halvdelen af de øvelser du laver, hvorfor laver du dem så? Dine brystmuskler bliver ikke pludselig større fordi du laver flere øvelser, hvor du ikke kan mærke musklerne arbejde”
Så når jeg endnu engang står med min 1kilos vægte (Ja jeg mener til stadighed, at jeg kan få enhver kæmpe bodybuilder til at tude med fuckin 1 kilo i en øvelse, når vi har fået ham til at mærke, at DET ER DEN HER MUSKEL VI BRUGER og ik 100 andre) og tuder og vræler, så er det ikke kun fordi jeg er svag, har skader, er en pige, så er det fordi det brænder, der hvor det skal brænde.
 
Hvis du ikke kan mærke den muskel du arbejder med er det en god idé at finde en øvelse, hvor du kan mærke den bliver ”tændt” – lav den øvelse indtil du kan den til perfektion – og derefter ryk videre til næste øvelse, som du kan mærke i den samme muskel. Make it burn!
Det er sådan vi opbygger den krop vi gerne vil have på stranden.
 
Ingen ved hvad du løfter, når du smider tøjet! Og hvis du træner for at være flot uden tøj på er det måske I MORGEN du skal starte din træning med at mærke efter om den muskel du gerne vil træne er i spil som den primære, fremfor at blive heppet på af de andre drenge nede i centeret.
 
Når jeg ser en eller anden dude stå i centeret og hive den ene vægt ned efter den anden i fitnesscenteret, og jeg kan se at han laver bicepsdansen, eller tricepsrumba eller andet, så har jeg sådan lyst til at gå hen og spørge, hvor han kan mærke det, sådan ægte – men jeg har ikke tid! Jeg er selv i gang med at græde og pive over mine 1 og 2 kgs vægte som brænder de rigtige steder.
 
En gammel hund som jeg kan også lære nye tricks! Og med nerveskader – så kan jeg love jer for, at der er noget at tage fat i med mig.
 
Som Ben siger: Det er jo idioti at blive ved med at gøre noget, som man VED ikke virker, bare fordi man ”altid har gjort det” – Leave your ego outside the gym! Og få gang i de muskler du ønsker skal virke.
 
Hvis du vil have min hjælp, så smid en mail til foxyfit.dk@gmail.com med dine svagheder, så kan du investere i en time, hvor vi tager fat i din(e) svage muskelgruppe(r).
 
I morgen starter jeg på et 6 ugers program, hvor jeg skal holde fokus på numse og skuldre og bagsideskulder hovedsaligt. De andre muskelgrupper trænes også, men det her er et program, hvor mine nerveskader skal prøve smagen af aktivering. Jeg glæder mig!
 
Tak fordi du læste med.
#mi40 #mi40nation #beafoxdonteatone #angelasilverfox #buildyourempire #mi40life