Hvad vejer du ?

Spørgsmålet bliver ofte stillet, når vi skal beregne en masse om sundhed eller mangel på samme. Det er også det man bliver ”vurderet” på hos sundhedsplejersken som barn – om man ”følger kurven”

Det er sikkert også fint alt sammen. For tænk hvis vi ikke havde de tal!! Så ville vi jo på ingen måde kunne vurdere om et barn eller et voksent menneske var sundt og raskt.. eller ku vi?

Kunne vi i stedet for ”vægttab” begynde at fokusere på fedttab?

Kunne vi i stedet for BMI gå ind og måle på det indre fedt – og taljemål ?

Jeg ved godt at en masse formler og beregninger indeholder data som vægt fx Problemet er bare, at det er så misvisende som noget kan være i mange tilfælde. Og værre endnu: det gør os kede af det. For hvad er normalvægtig? Nogle siger minus 110 fra din højde. Dvs. jeg så må veje 76,6kg for jeg er 186,6cm høj. Hvilket jeg også gør sådan cirkus. Men jeg har en stor muskelmasse i og med, at jeg træner så meget som jeg gør. Hvis jeg vejede 76kg og aldrig trænede er jeg ikke sikker på, at jeg ville være så glad for min krop, som jeg er i dag.

Jeg er jo langt fra skåret i granit, men jeg træner da så meget, at jeg ved at min fedtprocent ikke er på 100.

Min fedtprocent og mit indre fedt (fedtet mellem organerne) kunne se meget anderledes ud, hvis jeg vejede 76kg og ikke trænede.

Dermed ville min vægt være ”perfekt” – men min fedtprocent og indre fedt kunne se langt værre ud end den gør i dag.

Derfor vil jeg gerne væk fra ordet vægt, vægttab – eller slankekur. For hvor fedt er det lige at tabe sig 10kg og blive lasket, fordi mullerne ryger samtidig? Jeg gad ikke!

Næææh jeg vil hellere ind og sige vi skal have dig til at tabe fedt, øge din muskelmasse, få dit indre fedt ned og vigtigst af alt få spejlbillede til at smile tilbage til dig!

Så er det jo ligegyldigt, hvad du vejer i bund og grund.

Egentlig ville jeg allerhelst have at min fedtprocentsmåler vejede alt andet end vægten, for tallet er så hamrende ligegyldigt.

Og det er bare slet ikke alligevel. Hvor mange gange har vi kvinder ikke tudet over, at vægten fortæller et tal vi ikke kan lide? Hvor mange gange har de store stærke mænd ikke fået nedtur på, fordi vægten ikke stod på det rigtige tal? 1000vis a gange. Det stopper aldrig. Ikke før den skide vægt bliver kylet langt væk, og vi begynder at fokusere på FEDTTAB OG VELVÆRE.

OG hvad er så en ”normal” fedtprocent?

En ok hovedregel er for kvinder mellem 20-40 år at den skal ligge mellem 20-30% – det er et kæmpespring på 10% men den holder meget godt. Mellem 40-60år siger man fra 23-35% og når du er over 61år så er en sund fedtprocent fin fra 24% op til 40% (igen et stort spring). Men ældre mennesker har mindre muskelmasse end yngre og fedtet er deres polstring. Det her er sådan ca. og ikke noget man skal tage 100% bogstaveligt. Man kan lave nogle mere præcise beregninger for præcis den du er.

Igen mener jeg at tal er noget værre fis ift. ens velvære. I hvert fald hvis man lader sig påvirke af det i en negativ retning. Men hvis vi endelig SKAL måle dig på noget, så lad os måle dig på dit fedttab og ikke dit VÆGTTAB!

Så kyl vægten ud. Få målt din fedtprocent, muskelmasse og organfedt i stedet for vægten 1 gang om måneden. Eller lad helt være.

Hvis du er træt, oppustet, FØLER DIG tyk, modløs, grå i huden og slap, så er det jo lige meget, hvad du vejer og hvad din fedtprocent er. Så skal du simpelthen gøre noget godt for dig selv i en periode, spise sundere, træne en sport du elsker, få de rigtige olier, vitaminer og mineraler og omgive dig med mennesker, der gør dig glad – så garanterer jeg dig at; du bliver mindre træt, maven falder til ro, du får mere overskud og din kulør og styrke vender tilbage.. også selvom ”tallene” ikke er ”rigtige”.

Det værste i min stilling er faktisk, når mine søde klienter siger ”Jeg vil godt lige måles på maskinen for jeg synes det går godt, men jeg vil godt lige have et bevis” og så vi går op og måler – og så har den måske kun rykket sig meget lidt ift. deres egen følelse. Så er det som om, at de ikke stoler på deres egen dømmekraft og at luften af ballonen fiser ud. I stedet for at tro på, at JA jeg er blevet slankere, ser bedre ud og er gladere. Men tallene styrer meget mere end de bør!

Stol på dig selv. Vær positiv og realistisk. Du når ikke dine mål, hvis du ikke overholder aftalerne med dig selv. Tallene bliver ikke bedre ved, at du FØLER, du gør en indsats. Du skal rent faktisk gøre en indsats HELE tiden. Og hvis du falder i indimellem, så vær forberedt på at dit mål bliver skubbet længere væk end det du havde regnet med fra start.

Tak fordi du læste med