Alle kostplaner virker!

Men holdbarhedsdatoen på en kostplan er ikke forever.

Jeg skyder måske mig selv i foden ved at skrive at alle kostplaner virker. Men jeg mener det 100%.

Du kan google en kostplan på nettet og følge den i x antal uger eller måneder og tabe dig MED GARANTI!

Det lyder da fedt ik?

Det kan godt være kostplanen ikke er synderlig spændende, og den er heller ikke udarbejdet specielt til dig, men hvis kcal indtaget i kostplanen er lavere end det du indtager i dag, og du følger den minutiøst – ja så virker den! For alle!

Jeg er fan af kostplaner et stykke hen af vejen, men hvad så når man stopper med at følge sin fantastiske kostplan? Ja hvad så?

Så begynder man jo at spise ”normalt” igen – for nu har man jo opnået det man ville. Et vægttab eller en muskelforøgelse. Og man har undværet dit og dat, så ”nu kan man godt tillade sig det lidt igen”. Og vupti så sidder kiloene pludselig igen ”forkert”.

Jeg har egentlig ikke aldrig rigtig forstået det der med, at folk skulle i ”sommerform” – hvorfor ikke være i ok-form hele året rundt. For hvad hvis man blev inviteret på en ferie i morgen – så står man der og er ikke i sommerform? Og ville man så have det skidt med at trække i bikinien/badebuxerne? Formentlig ja!

Folk der har en god portion overvægt eller mænd der er ret tynde (og gerne vil erhverve lidt muller) de SKAL have en kostplan i starten af et forløb og følge den 100%, så deres krop kan vænne sig til noget andet end det den får i dag – for det virker tydeligvis ikke(agtigt). Men der skal dælme også være en opfølgning, når kostplanen stopper med at blive fulgt.

Der skal være nogle sunde guidelines og ny-indgroede vaner, hvor sukker (slik, kage osv. som man bliver budt på ude i den virkelige verden til fødselsdage og andet), McD, pizza osv. OGSÅ indgår i. Og hvor det er OK at spise det – med måde.

Jeg mener, at man bør ”sluses” ud af en kostplan stille og roligt, og for en tid fx have 3 dage hvor man følger sin gamle kostplan, og 3 dage hvor man får retningslinjer og en ”prøvedag” hvor man spiser det man har lyst til og skriver det ned, så man kan se hvor ”galt” det måske går – eller hvor god man er blevet til at holde den sundERE linje.

Alt for mange mennesker går og tænker ”jamen jeg har jo tabt mig før, så det er bare om at gøre det igen” Men fakta er at jo ældre vi bliver, jo sværere er det at opbygge muller og tabe fedt. Og hvorfor ikke få nogle gode vaner indgroet, så man konstant er i ”ok-form” – og måske lige kan stramme ballerne lidt, hvis man gerne vil være i SKARP sommerform lige inden solens stråler titter frem i lille DK. Så er der heller ikke så langt til målet, hvis man kun skal gå fra ”ok-form” til ”skarp-sommer-form” og ikke fra ”kageform” til ”måske sommerform hvis jeg er heldig”.

Hvis man konstant er i ok-form, har det godt med det man spiser – også når det er usundt, fordi man har givet sig selv LOV, så har man et mere afslappet forhold til sit spejlbillede, til maden og til sig selv (og bikinien!).

Jeg håber, at alle jer der får lavet en kostplan eller jer der laver kostplaner tænker over, hvad det betyder, at der er en udslusning og tilvænning til nye vaner, når kostplanen ophører.

Rigtig god dag.