Du står jo bare der og tæller!

Ordene kom fra min søde (og meget maste) klient. Hun blev irriteret på mig, fordi jeg satte hende til endnu en øvelse, nu når hun var så træt. Og hun var helt sikker på, at jeg jo ik lavede andet end bare at tælle.

Det fik mig til at tænke på, om folk egentlig ved, hvad vi laver som Personlige Trænere?

Eller i hvert fald hvad Foxyfit.dk laver – jeg skal jo ikke gøre mig klog på, hvad andre gør. Vi er heldigvis alle forskellige  😉

Først og fremmest skal du have klienter i bixen.

Og i dag er der rift om klienterne.

Vi er ikke bare mange MEN RIGTIG MANGE Personlige trænere.

Så du skal enten have et godt navn fra gamle dage, eller være kendt (for det ene eller det andet) eller kende nogen som er kendt og træne dem (med resultater) eller smide mange penge i reklamer for dig selv eller skrive en bog (det gør man vist ikke bare lige). Eller have en masse gode referencer fra tilfredse klienter, som du kan fremvise. Alt i alt et større benarbejde end for 10 år siden, hvor centrene solgte dig og du ikke skulle ”sælge dig selv”.

Nåh men det er jo meget normalt for alle selvstændige.

Så skal du levere et unikt produkt.

Du er nødt til at skille dig ud, så du ikke bare ”er ligesom de andre”, så du får folk til at komme ind i bixen og derefter blive.

Det kan både handle om kemi, men det handler også om empati, sociale kundskaber, god kommunikation, et smil, at være motiverende og have forstående snak med klienterne, samtidig med at du ”presser dem” til at nå deres mål –  OG at du laver en god effektiv træning for præcis den klient du har lige NU.

Du må ALDRIG udvise irritation eller have en ”dårlig dag” – aldrig.

Hvis du viser det over for klienterne, så smutter de. Det er klienten, der er i højsædet den time, de er hos dig.

Og da man ikke bare har en klient om dagen, så skal du levere en personlig og glad service til hver eneste klient – hele tiden. Uanset hvordan dit eget humør er eller klientens humør er.

Du skal også kunne huske.

Ikke bare hvilke øvelser, men du skal kunne huske klienten. Hvem er de, er de gift, har børn, arbejde, hvilke skavanker har de, hvad snakkede I om sidst osv. Hvis du ikke kan huske særlig meget, så føler klienten sig godt nok ikke særlig speciel.

Derudover så har jeg altid planlagt timen sådan nogenlunde inden klienten ankommer.

Men hvis klienten så kommer og siger ”Jeg er træt idag” eller ”Jeg har ondt i foden” eller kører træt i træningen hurtigere end planlagt etc etc, så skal min hjerne tænke RIGTIG hurtigt for at lave nye øvelser, der kan udføres ud fra klientens humør, vilje eller smerter den pågældende dag.

Derudover skal der også være plads ved de maskiner man har tænkt sig at benytte – og det er man slet ikke herre over, da der også er andre i centeret den dag.

Og så skal man kunne tælle .. – hvilket mine klienter helt sikkert vil mene, at jeg IKKE kan! Det bliver altid lige lidt mere end jeg startede med at sige  – hahahaha.

Ja og så er der en masse mails og smser fra klienter, fremtidige klienter, gamle klienter som man selvfølgelig også skal besvare – hos Foxyfit.dk skal jeg helst nå det inden 24 timer.

Så skal der koordineres aftaler med klienter- og man skal forsøge at booke ind, hvor der er huller eller aflysninger, så man ikke har for meget spildtid.

Nogle af os har også en blog eller en hjemmeside, der skal opdateres – og ikke kun en gang om året.

Du skal også have styr på SKAT og dit regnskab – og lave sidstnævnte en gang om måneden (føj).

Jeg var lige ved at glemme kostplaner og træningsprogrammer. Dette tager lang tid at lave, da alt skal tilpasses den enkelte og dennes behov. Man skal tage højde for klientens vaner, og hvad de kan tåle og lide, og hvor meget de realistisk kan nå at ændre på den tid forløbet varer.

OG du skal forny dig og tilegne dig ny viden inden for træning, så du ikke står og laver de samme øvelser som i midtfirserne og slet ikke er med på ”det nye” – eller i hvert fald er bekendt hvad ”det nye” er.

Alle de her ting gør jo, at JEG elsker mit job SÅ højt, men at tro at ”Vi bare står og tæller” er det samme som at sige at ”Folk på kontor sidder jo bare og glor ind i en skærm” – hvilket jo er ret forkert. Det kan jeg skrive under på efter så mange år i forsikringsbranchen (:

Så ja jeg står bare og tæller – altså udover alle de andre ting.

Tak fordi du læste med.

Jeg glæder mig til at træne igen i morgen – med alle de søde klienter jeg har  For jeg ELSKER mit arbejde. Det er så givende og fantastisk.